עונש או פרס לתלמיד מקלל?

שלום, שמי יעל ואני מורה לשעבר (25 שנה במערכת) . דיברתי לאחרונה עם אימא שבנה הושעה מבית הספר ליום אחד, כיוון שלטענת המורה הילד קלל אותה. הבן הכחיש את טענת המורה והיו דין ודברים בין ההורים לצוות ביה"ס. בכל אופן, הילד הוענש בכך שיישאר בבית יום שלם.

לדעתי, תוצאות של השעיה כזו אינן אפקטיביות. ילד שנשאר בבית כעונש, לא רק שייהנה מבילוי מול המחשב והטלוויזיה, אלא גם יפסיד חומר לימודי חשוב. יתרה מכך, ענישה כזו לא תגרום לו להבין את חומרת המעשה– והדבר עלול לחזור על עצמו בעתיד.

הצעתי לה לבדוק שנית מול המורה מה בדיוק אמר הילד. מחד להראות לילד שהיא בודקת את סיבת ההשעיה לפרטיה ושומרת על זכויותיו, אך בה בשעה גם מוודאת שאמנם לא פגע במורה.

במקביל הצעתי לה לבקש מהילד לכתוב במחברת את פרטי האירוע בדיוק כפי שהוא זוכר אותם ואת השתלשלות המקרים. כמו כן, שיציין מה לדעתו המורה צריכה לעשות במקרה דומה וכיצד צריך לנהוג עם ילד שמקלל – כן, שיכתוב, שיחשוב…לא יזיק לו ואולי יגיע לאיזה תובנות משל עצמו.

צריך להיות ברור, במיוחד לילד, כי עליו לקחת אחריות למעשה. זה לא פשוט כי עליו קודם כל להודות שאכן נהג כפי שהואשם.

ושוב, אני נגד ענישה שמשאירה תלמיד בביתו במקום לימודים. זהו יותר "פרס" מאשר "עונש", הרי בבית יוכל הילד לגלוש באינטרנט ולצפות בטלוויזיה. אז מה עשינו בכך. מה דעתכם?

הגב למאמר